A csontritkulás étrendje

 

Életünk különböző szakaszaira a csontépítő és a csontlebontó folyamatok egyensúlyának változása jellemző. Gyermekkorban a csontépítő folyamatok vannak túlsúlyban, melyek 20-30 éves korunkra alakítják ki a maximális csonttömeget. 40 év felett a lebontó folyamatok kerülnek előtérbe, s ezekben a természetes, fiziológiás folyamatokban elkezdődik lassanként a csonttömeg leépülése. Ezek alapján elmondhatjuk, hogy ebben a betegségben kiemelkedően fontos szerepe van a megelőzésnek! Kezelni, gyógyítani csak korlátozottan lehetséges, de kellő odafigyeléssel megelőzhető, illetve a kialakult folyamat lassítható. Nem lehet elég korán kezdeni, mivel a csontok fejlődése a 2. magzati hónap végén indul meg, (oxigénigényes folyamat) jó vérellátás szükséges a működéséhez. Gyermek és fiatal felnőtt korban fontos a megfelelő csonttömeg kialakítása, hogy később ennek hiánya ne okozhasson problémát. A csontritkulás kifejlődésének sokféle kockázati tényezője létezik: genetikai jellemzők, nagyon sovány testalkat, a női nemi hormon (ösztrogén) alacsony szintje, tartósan alacsony Ca és D-vitamin ellátottság, mozgásszegény életmód, dohányzás, nagymértékű alkoholfogyasztás. Egyes betegségek és egyes gyógyszerek mellékhatása is lehet, a fokozott Ca-ürülés. Fokozott kalcium igénye van a terhesség és a szoptatás időszakának is.

 

Az étrend célja:

• A diéta a megelőzést szolgálja!

• Az életkornak megfelelő Ca-, fehérje- és vitamin ellátottság

 biztosítása.

• Megfelelő étrend és életmód kialakítása. Az egészségnevelés

 kiemelkedően fontos a betegség megelőzésében! A fehérjék

 fokozzák a kalcium bélből való felszívódását, és a vitaminokkal

 együtt elősegítik a csontokba való beépülését. Az A- és a

 C-vitamin a csontok vastagságbeli növekedését segíti elő, a

 D-vitamin pedig a kalcium csontokba épülését segíti elő.

 

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint naponta 800-1200 mg kalcium jusson a szervezetünkbe. Ez átlagérték, mely változhat, terhességben, szoptatás alatt és időskorban 1200-1500 mg az ajánlott mennyiség.

 

A kalcium hasznosulását elősegítik:

• Vitaminok: elsősorban a D-vitamin jelenléte, ezen kívül az A-,

  a C-, és a K-vitamin

• Tej és tejtermékekben található tejcukor és kazein

• Állati fehérjék a táplálkozásban

• Ásványi anyagok és nyomelemek a táplálkozásban (magnézium,

 cink, mangán, réz)

• Rendszeres mozgás

 

A kalcium hasznosulását gátolják:

• Túl sok fehérje és zsiradék fogyasztása

• Nagy mennyiségű foszfor (kóla) és koffein (kávé, tea) fogyasztás

• Egyes növényekben található oxálsav tartalom (sóska, spenót,

 mangold, rebarbara)

• Egyes növényekben található fitát, illetve fitinsav tartalom (korpa,

 hüvelyesek, szója, teljes kiőrlésű termékek)

• Az ételek túlzott mértékű sózása

• Alkoholfogyasztás, dohányzás

• Mozgásszegény életmód

• Egyes gyógyszerek (gyomorsav közömbösítők, antibiotikumok)

Bővebb információ: +36 30 377-2409 vagy czuczai.gabriella@gmail.com