Cukorbetegek étrendje

 

A diabetes egyre gyakoribb betegség, hazánkban évről évre szélesebb a cukorbetegek tábora. A diabetes anyagcserezavar, amely jó diétával, ha szükséges tablettával, vagy inzulinnal egyensúlyba tartható. Csak megfelelően megtervezett és pontosan betartott, testreszabott diétás kezelés révén érhető el, hogy a cukorbeteg egészsége és munkaképessége, élet¬kilátásai megközelíthessék a nem diabeteses egyénét. A rosszul diétázó cukorbeteg viszont előbb-utóbb súlyos szövődmények fellépésére számíthat (szem-, vese-, idegrendszeri-, érrendszeri).

 

Oka:

a hasnyálmirigy inzulin nevű hormonjának csökkent termelődése vagy hiánya. Az inzulint a hasnyálmirigy ún. Langerhans - szigeteinek - sejtjei termelik.

 

Hányszor egyen a cukorbeteg:

napjában legkevesebb ötször, de inkább 6-7 alka¬lommal kell étkezni a cukorbetegnek. A többször keveset elv alapján szükséges elosztani a táplálékot azért, hogy a napi vércukor ingadozást elkerüljük. Napi háromszori étkezés során elkerülhetetlen a két étkezés közötti túl alacsony hypo¬glykaemiás érték

 

Az étrend lényege:

• Mennyit egyen a cukorbeteg: a diéta célja a szervezet energia-, és

 tápanyag igényeinek a biztosítása a kívánatos testsúly elérése

 érdekében. Az egyes étkezéseknek meghatározott mennyiségű

 szénhidrátot kell tartalmaznia.

• Mit egyen a cukorbeteg: legyen az étrend, az összetevők

 szempontjából kiegyen-súlyozott, harmonikus. Ez azt jelenti, hogy

 az étel formájában felvett energia kb.: 55 % szénhidrátot, 15 %

 fehérjét, 30 % zsírt tartalmazzon.

• Hányszor egyen a cukorbeteg: napjában legkevesebb ötször, de

 inkább 6-7 alka¬lommal kell étkezni a cukorbetegnek. A többször

 keveset elv alapján szükséges elosztani a táplálékot azért, hogy a

 napi vércukor ingadozást elkerüljük. Napi háromszori étkezés során

 elkerülhetetlen a két étkezés közötti túl alacsony hypo¬glykaemiás

 érték.

 

Tápanyagok, élelmiszerek

• Szénhidrátok  

Energiát hordozó tápanyagok. A tej kivételével növényi eredetűek. A szervezetben szőlőcukorrá alakulva emeli a vércukorszintet. Közülük az egyszerű szénhidrátok (szőlőcukor, répacukor, malátacukor) fogyasztása nem megengedett, mivel túl gyorsan emelik a vércukor szintet. Kivételt csupán a napi 3-5 dl tej két-háromszori étkezésre elosztva, illetve a gyümölcs fogyasztása képez. A gyümölcsök közül a banán és a szőlő rendelkezik a legmagasabb szén¬hidráttartalommal. Ezért ezek csak korlátozott mennyiségben (5-8 dkg) fogyaszthatók, étkezésen ként. PI.: 6 % cukortartalmú grapefruitból, görögdinnyéből, eperből, málnából30 dkg fogyasztható akkor, amikor a 12 % cukortartalmú cseresznyéből, meggyből, őszibarackból csak 15 dkg. Mindkét esetben a megengedett szénhidrát mennyiség 18 g. A gyümölcsök fogyasztása - szigorúan cukortartalmuk figyelembevételével - javasolható, mert bennük a cukor természetes formában fordul elő, ezenkívül vitaminokat, ásványi anyagokat, növényi rostokat is tartalmaznak.

Összetett szénhidrátok legjelentősebb képviselője a keményítő a gabonafélékre jellemző.

Bővebb információ: +36 30 377-2409 vagy czuczai.gabriella@gmail.com